Archives

Leren met Apple – Toekomstgericht onderwijs op IPON 2022

Als IPON 2022 de perfecte gelegenheid is om meer te leren over Apple in het onderwijs, dan is deze sessie de ideale start van je dag hier. In vogelvlucht leer je wat er op IPON te leren is over succesvol te innoveren met Apple-technologie op school. Maak kennis met dingen over Apple in het onderwijs […]

Toekomstgericht leren – wat kunnen we voor elkaar betekenen?

Het onderwijs maakt volop gebruik van ict. In de afgelopen jaren hebben alle scholen les op afstand moeten verzorgen, online onderwijs als noodverband. Nu we elkaar weer kunnen zien is het tijd voor de volgende stap. Het inzetten van ict om de onderwijskwaliteit te verbeteren, in te spelen op verschillen tussen leerlingen, het eigenaarschap van […]

Leren wat nodig is – het Apple Lab van ROC Mondriaan

Stagebedrijven waar de School voor ICT van MBO Mondriaan mee samenwerkt, zowel in de ICT als in de zorg, gaven aan dat er behoefte was aan mensen met kennis van het beheer van macOS en iOS en het programmeren van applicaties in Swift, de programmeertaal van Apple. Directeur Sebastiaan Bliemert vertelt hoe dat een prachtige […]

Klaslokaal in de cloud: 24/7 leren met een eigen Academy!

Toekomstgericht onderwijs wordt steeds meer vormgegeven door digitale leermiddelen. Met behulp van een blended leeromgeving kan zowel digitaal lesmateriaal als onderwijs op maat worden aangeboden. Alleen met de juiste educatieve software natuurlijk! Om dit te faciliteren heeft Brainstud de Academy ontwikkeld, een toekomstbestendige blended leeromgeving. Lerenden bepalen vanuit een Netflix-achtige bibliotheek zélf welk leerprogramma, coach, […]

Blended onderwijs: starten vanuit een visie en de heersende docentovertuigingen

Blended onderwijs biedt een uitkomst om meer studentgericht, activerend onderwijs te geven. Bij goed ontworpen blended onderwijs is er veel aandacht voor interacties tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten. Er is afwisseling tussen individueel en groepswerk, in een combinatie van synchrone (tegelijkertijd) en asynchrone activiteiten (op een zelfgekozen tijdstip). Nu we weer op […]

Design-based learning

Design-based leren is een nieuwe manier om leerlingen en studenten tot leren te brengen. Het is gebaseerd op Design Thinking; een analytisch en creatief proces dat uitgaat van experimenteren, creëren en prototyping, het verzamelen van feedback en herontwerpen (Razzouk & Shute, 2012). Door de mix van harde- en zachte vaardigheden is het een goede aanvulling […]

Leren met Apple begint bij Amac

Apple begint bij Amac. Ook voor scholen. Al meer dan 10 jaar lang werken we samen met onderwijsklanten aan toekomstgericht onderwijs. Daardoor weten we wat er voor échte innovatie nodig is. Onze deskundige collega’s hebben jarenlange ervaring in het onderwijs. Ervaring die we komen delen op IPON. Of het nu de succesvolle uitrol van 1:1-onderwijs, […]

Go-Lab, onderzoekend leren met digitale laboratoria voor STEM domeinen

Experimenteren met digitale laboratoria is een effectieve manier voor leerlingen om kennis te vergaren in STEM domeinen. Op de Go-Lab portal (www.golabz.eu) wordt een grote hoeveelheid (bijna 1000) digitale labs aangeboden. Met het Go-lab ecosysteem kunnen docenten deze labs combineren met ander multimedia materiaal en apps die leerlingen ondersteunen in het onderzoekend leerproces. De sessie […]

Maak van iedere lesdag een avontuur met Prowise

Wat als leren zo leuk is dat je leerlingen eigenlijk niet willen stoppen en je les voelt als een avontuur? Dat je leerlingen spelenderwijs dingen leren en je ze uitdaagt om samen te werken en iets van elkaar op te steken? In deze workshop laten Sabine en Maurice zien hoe je met Prowise van iedere […]