Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
16 November 2022
Artikel delen

Blog Jan-Wolter Smit : Werkvormen met digitale tools

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Werkvormen met digitale tools: Zoom in

    In deze serie lichten we elke keer een werkvorm met digitale tools uit. Sommige van deze werkvormen lijken misschien op het eerste gezicht niet gemaakt voor jouw vak, maar omdat de didactiek universeel is, zijn ze eenvoudig aan te passen.

    Deze keer: Zoom in. Een werkvorm om kritisch te leren kijken.

    Wat is het?

    Met de werkvorm Zoom in besteden leerlingen veel aandacht aan details en het trekken van conclusies. Terwijl steeds een deel van de afbeelding wordt getoond, zullen de  leerlingen veelal tot nieuwe conclusies komen en stellen ze nieuwe vragen. Leerlingen komen zo tot het besef dat ‘denken’ een proces is en dat hun kennis of denkwijze kan veranderen op basis van nieuwe inzichten. Deze werkvorm, die je kunt maken in elk presentatie-platform, zoals: LessonUp, Powerpoint of Google Slides, maakt optimaal gebruik van het fantastische scherm dat je in jouw lokaal hebt hangen en laat tevens zien hoe je bestaande didactiek kunt inzetten met moderne middelen.

    Hoe maak je het?

    Om het meeste rendement uit deze werkvorm te halen is een goede, relevante afbeelding nodig. Los van het belang van de inhoud, voorkom je hiermee ook dat Zoom in een spelletje wordt: raad de foto, in plaats: van goed kijken naar de afbeelding en het formuleren van goede vragen en antwoorden.

    Bij elk (nieuw) deel van de afbeelding wordt steeds een aantal vragen gesteld:

    – Wat zie je?

    – Wat valt je op?

    – Heeft de nieuwe informatie antwoorden gegeven?

    – Welke nieuwe vragen heb je nu?

    De beste manier om een goede Zoom in te maken is achteraan te beginnen: met de volledige afbeelding. Zo kun je goed inschatten welke onderdelen je stap voor stap wilt tonen. Plaats een aantal vierkanten in de slide/dia met afbeelding en gebruik de vulkleur zwart. Zet deze zwarte vierkanten op de plekken die je helemaal niet wilt tonen.

    Maak vervolgens een kopie van de slide/dia en plaats nieuwe zwarte vierkanten. Herhaal deze stap tot het hele scherm zwart is. De Zoom in is nu klaar om te gebruiken!

    https://media1-production-mightynetworks.imgix.net/asset/32072467/ezgif.com-gif-maker__1_.gif

    Hoe kun je het inzetten?

    Een goede Zoom in is voor elk vak in te zetten, aangezien deze vooral ingaat het activeren van de voorkennis en het stellen van kritische vragen, al dan niet in een moderne vreemde taal. Maar denk hier ook zeker aan een treffende afbeelding bij béta-vakken, zoals het gebruik van geometrische vormen in de architectuur.

    Bekijk hier een voorbeeld van Zoom in in een geschiedenisles in LessonUp

    Moeilijkheidsgraad (ontwerpen): **

    Over Jan-Wolter Smit

    Jan-Wolter is een veelgevraagd spreker en gesprekspartner als het gaat om te begrijpen wat het onderwijs nu écht is. Zijn kleurrijke ervaringen als leraar, educatief auteur, projectleider en curriculum ontwikkelaar komen allemaal samen in dat ene doel: het streven naar de ideale onderwijsbeleving van leerlingen en leraren. In alle disciplines zoekt hij een optimale balans tussen inhoud, opbrengst, motivatie en innovatie. Als Head of Education en late founder zorgt Jan-Wolter ervoor dat de missie van LessonUp en de behoeften vanuit het onderwijs met elkaar in evenwicht zijn én versterken.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS