Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Zijn onderwijsinstellingen wel goed beveiligd tegen hackers?
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieOngeveer de helft van de onderwijsprofessionals vindt dat hun onderwijsinstelling onvoldoende beveiligd is tegen hackers. Ook geeft een derde van hen aan dat de onderwijsinstelling waar zij voor werken de online privacy van haar leerlingen niet kan garanderen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder 303 onderwijsprofessionals. Dit meldt SLBdiensten.
Een derde van de ondervraagden geeft aan te denken dat hun onderwijsinstelling de privacy van haar leerlingen niet kan garanderen. Met name de oudere onderwijsprofessionals denken dat hun werkgever niet garant kan staan voor een veilige digitale omgeving. “Deze cijfers stemmen tot nadenken over het niveau van online security binnen onderwijsorganisaties”, zegt Jeroen Borgsteede, algemeen directeur van SLBdiensten.
Gegevens van leerlingen worden tegenwoordig online allemaal bijgehouden en eenvoudig via het netwerk gedeeld. “In de praktijk merken we dat scholen zeer afhankelijk zijn van digitale leermiddelen. Het is daarom van essentieel belang dat het schoolnetwerk goed beveiligd is”, zegt Edwin van Andel, CEO van Zerocopter, een organisatie die met behulp van ethische hackers bedrijven helpt zich online beter te beveiligen door IT-zwakheden op te sporen. “Het is heel eenvoudig om met simpele software alle wachtwoorden te verzamelen en vervolgens met deze accounts zelf in te loggen. Digitaal pesten, sabotage, chantage en manipulatie liggen dan volledig open.”
“Een gebrek aan expertise en middelen is vaak de reden voor een ondermaats beveiligde online omgeving”, zegt Borgsteede. 70 procent van de ondervraagden denkt dat hun collega’s onvoldoende kennis hebben van de nieuwe privacywetgeving. “Veel bedrijven zijn op zoek naar privacy-specialisten. Deze zijn moeilijk te vinden omdat ze aan een breed eisenpakket moeten voldoen. Binnen onderwijsinstellingen zie je dat docenten ook vaak de ICT oppakken, maar hier geen expert in zijn. Onderwijsinstellingen zouden meer geld en tijd moeten vrijmaken om experts aan te nemen of op te leiden, zodat de online veiligheid van hun leerlingen en werknemers gegarandeerd kan worden.”