Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
17 April 2023
Artikel delen

ChatGPT verbannen uit de klas? Zet het in als leermiddel!

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie
    ChatGPT, je hebt vast al veel voorbij zien komen over de nieuwe artificial intelligence tool. Misschien heb je je leerlingen zelfs al betrapt op het maken van huiswerk of werkstukken met behulp van deze robotschrijver. Is ChatGPT een gevaar voor het ‘zelf nadenken’ en de creativiteit van leerlingen? Of kan je het juist inzetten als leermiddel? Dat zochten we voor je uit!

    Zorgen over ChatGPT

    ChatGPT is een kunstmatig intelligentie-programma dat teksten schrijft. De chatbot genereert complete teksten op basis van een aantal simpele instructies. Het kan dus ook schoolopdrachten zoals boekverslagen, spreekbeurten en essays schrijven. En zoals met elk hulpmiddel dat tijd en moeite bespaart, hebben leerlingen en studenten van de basisschool tot aan de universiteit ChatGPT ontdekt.

    Het is daarom niet gek als je je zorgen maakt over het gebruik van ChatGPT. Het is soms erg lastig om na te gaan of een tekst is geschreven door een leerling of door ChatGPT. Al zul je het vaak wel herkennen aan gekke formuleringen, niet kloppende feiten en ontbrekende bronvermelding. En gelukkig zijn er inmiddels ook systemen ontwikkeld die het gebruik van ChatGPT opsporen, zoals GPTZero en GPT-2 Output Detector.

    Scholen in Amerika blokkeren ChatGPT daarom op computers en mobiele telefoons op hun netwerken, omdat de tool de ontwikkeling van kritisch denken en probleemoplossend vermogen tegen zou gaan. De scholen vinden dat het de leerlingen wel heel makkelijk wordt gemaakt met ChatGPT. En voor bepaalde type opdrachten, zoals het schrijven van een boekverslag, is dat misschien ook wel waar. Hoe ga je daarmee om?

    ChatGPT buitenspel zetten

    Wil je dat je leerlingen ChatGPT zeker niet gebruiken? Laat ze de opdracht dan onder toezicht maken. Maken je leerlingen een opdracht niet onder toezicht? Dan kun je er eigenlijk bijna van uitgaan dat ze ChatGPT gebruiken. Of maak de opdrachten zo specifiek mogelijk, zodat je leerlingen zelf moéten nadenken: vraag om eigen ideeën, heel specifieke situaties of onderwerpen die je in de klas besproken hebt. Zo leunen je leerlingen niet op ChatGPT. Een andere tip is het verplicht stellen van bronvermelding, omdat brongebruik niet de sterkste kant van ChatGPT is.

    Zo gebruiken je leerlingen ChatGPT slim in de klas

    Of we het nu willen of niet, scholieren en studenten zullen ChatGPT gebruiken. Maar dat is niet per definitie negatief. Er zijn ook veel leuke en positieve manieren waarop je ChatGPT kunt gebruiken in de klas! Lees hier het gehele artikel

    Bron: Onderwijs van Morgen

    Geschreven door:  Ilona de Ruijter

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS