Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Codekinderen
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieTekst: Pauline Maas & Tessa van Zadelhoff
De hagelslagrobot smeert nog steeds boterhammen
Inmiddels bijna tien jaar geleden vroeg Remco Pijpers van de stichting MijnKindOnline aan Pauline Maas of zij programmeerlessen wilde geven aan een groep 3-4 van een school in Amsterdam. Pauline moest hier even over nadenken, aanvankelijk vond ze de doelgroep wat te jong om te gaan programmeren. Daarna is ze zich er toch in gaan verdiepen en lesmateriaal gaan ontwikkelen. Codekinderen.nl was geboren.
Het werd een serie van tien lessen die in circuitvorm werden aangeboden. De leerlingen en het team waren erg enthousiast. Samen met Remco bedacht ze een plan om meer scholen de kans te bieden om met computational thinking aan de slag te gaan. Kennisnet wilde wel meefinancieren en dat was de start van de eerste versie van Codekinderen.nl. Met als grootste succesnummer Olaf de Hagelslagrobot als schoolvoorbeeld van het analytisch leren denken.
Ontwikkeling van het platform
Ieder jaar verschenen er minimaal tien nieuwe lessen online. Compleet met docentenhandleiding, lesbrieven voor de leerlingen, instructievideo’s, werkbladen en soms nog extra materiaal. Vrijwel vanaf het begin trok codekinderen.nl enorm veel bezoekers. Er kwam een remake waarin de lessen verdeeld werden in de categorieën unplugged, programmeren en maken. De site is gratis, heel toegankelijk, alle lessen duren ongeveer een uur en kinderen kunnen er ook zelf thuis mee aan de slag. Pauline gaat steeds meer samenwerken met Tessa van Zadelhoff. In 2018 verhuist Codekinderen.nl door een intern besluit bij Kennisnet naar Wikiwijs, een nieuwe vormgeving volgt.
Waarom zou je met kinderen gaan programmeren?
Dat doen we niet om hen het vak van programmeur te leren, maar we zien het als een belangrijke vaardigheid om creatief na te leren denken en om oplossingen voor uitdagingen te bedenken met behulp van technologie. We leren kinderen ook Frans, wiskunde en meer. Ze hoeven niet allemaal docent Frans te worden, maar je moet wel weten hoe je een croissantje kunt bestellen op je vakantieadres in Frankrijk. Zo moet je ook in grote lijnen weten hoe je computer werkt. Als je dat beheerst, kun je technologie ook inzetten voor je eigen projecten. Je bent dan niet langer enkel consument, je kunt ook producent worden. Gelukkig neemt de aandacht voor het belang van digitale geletterdheid zijn toe.
Stichting CodeKlas
In 2016 richten Pauline en Tessa de stichting CodeKlas op. Het doel van de stichting is om leerlingen en leraren op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met digitale geletterdheid en in het bijzonder computational thinking. Het tweede belangrijke doel is om leren programmeren inclusief aan te bieden. Daarom besteden we extra aandacht aan het toegankelijk maken van de lessen voor bijvoorbeeld blinde en slechtziende leerlingen. Na jaren voor Kennisnet Codekinderen.nl te hebben bijgehouden, mogen we hem nu van hen overnemen. Dat betekent opnieuw een nieuwe vormgeving. Het goede willen we behouden. De site blijft gratis, laagdrempelig en houdt grotendeels dezelfde opzet. Karin Winters en Mariëlle van Rijn, samen Learningrocks, zorgden via het traject ‘Weer verliefd op je website’ voor een compleet nieuwe vormgeving. Er zijn nieuwe lessen bijgekomen, de structuur is duidelijker, we werken nu met doeners, denkers en doorzetters en bieden extra informatie rondom computational thinking in het onderwijs. De site blijft gratis. We hopen natuurlijk op aanvullende opdrachten zoals het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal en het geven van workshops.