Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
11 May 2023
Artikel delen

Eduware recensie: Moomin Language School

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Docenten recenseren voor VIVES eduware rechtstreeks uit de praktijk. Deze maand aandacht voor Moomin Language School; een Fins platform om Engels te leren aan jonge kinderen, welke tijdens de NOT-2023 voor de Nederlandse markt werd geïntroduceerd.

    Origineel verschenen in IPON Magazine #181 door Leen Shames

    Prijs

    • licentie afhankelijk van aantal: €27,50 tot €35,- per kind per jaar
    • thuislicentie inbegrepen
    • 30 dagen demo gratis
    • licentie docent gratis inclusief online opleiding en ondersteuning

    Introductie:

    Het Finse Moomin Language School (MLS) werd voor de Nederlandse markt tijdens de NOT2023 gedemonstreerd. VIVES sprak met Marcel van den Brom, customer success manager MLS voor de Benelux: “MLS is, vanuit dertig jaar ervaring met taalonderwijs,  opgericht door een team van taalkundigen, docenten, opvoeders voor jonge kinderen en experts op het gebied van de nieuwste technologie. MLS is als innovatieve Finse leermethode gebaseerd op onderzoek en verschillende leertheorieën. Momenteel word MLS gebruikt in 18 landen bij  kinderdagverblijven, onderwijsinstellingen, buitenschoolse opvang en op talenclubs. Met MLS verkennen en leren kinderen al op heel jonge leeftijd de Engelse taal op een inspirerende wijze. Tijdens de groepsactiviteiten is er ook aandacht voor de 21e eeuwse vaardigheden, de sociaal- emotionele ontwikkeling en de creatieve expressie. Zo leren jonge kinderen met MLS meer dan een vreemde taal alleen!”

    Ik verken het platform door allereerst de instructievideo’s te bekijken die zijn gemaakt voor begeleiders en docenten. MLS wordt in de video geïntroduceerd, ik krijg tips voor het organiseren van het leren, ik leer de belangrijkste elementen van MLS kennen, krijg inzichten over het vroeg leren van talen en ook de pedagogische en didactische uitgangspunten van de leeromgeving worden toegelicht. Allemaal helder gebracht en ik kan direct aan de slag. Het MLS platform bestaat uit twee onderdelen. Allereerst de leerapplicatie waarin de kinderen met ondersteuning van de Moomins (tekstkader) en van native speakers betekenisvolle Engelse woorden en grammatica krijgen aangeboden vanuit een wekelijks thema. De applicatie biedt een variëteit aan digitale leerspelletjes op gebied van luisteren, spreken, uitbreiding van de woordenschat en verhalen. Ieder kind logt individueel in via een foto of eigen afbeelding. MLS biedt dagelijks vijf tot vijftien minuten oefenstof, welke vooraf door de begeleider per groep of individu is in te stellen. De Moomins stimuleren en belonen het kind tijdens het oefenen, ieder kind kan zijn eigen Moomin kiezen vanuit het karaktermenu. Het oefenen in de leerapplicatie is gebaseerd op spaced learning en het flipping the classroom principe en dient ter voorbereiding op het tweede onderdeel van MLS: de speelse groepsactiviteiten. Voor begeleiders is een online portal met instructies, tips en pedagogische uitleg beschikbaar voor het begeleiden van de groepsactiviteiten. Tijdens de activiteiten worden de Engelse woordenschat en grammatica vanuit de leerapplicatie gebruikt om deze op een speelse wijze verder te introduceren en te verdiepen. MLS biedt voor deze lessen honderden spelletjes, bewegings- en knutselactiviteiten en tientallen originele liedjes en rijmpjes aan rond de volgende zeven hoofdthema’s:

    • Familie
    • De natuur
    • Het Ik-project
    • Vriendschapsvaardigheden
    • Creatieve expressie
    • Levende wezens
    • De wereld

    Ik vind de activiteiten uitstekend uitgewerkt en het portal biedt meer dan voldoende ideeën en ondersteuning om de lessen op een leuke, passende manier bij het jonge kind te verrijken. Iedere les is opgedeeld in vaste onderdelen en zo kan een les, die in totaal ongeveer 45 minuten duurt, verspreid over een week aangeboden worden. Alle lesinstructies bevatten ook uitleg over de didactiek, pedagogiek en tips voor differentiatie. MLS is vanuit het Finse onderwijs ontwikkeld en er is bij het ontwerp bewust gekozen voor vier specifieke leertheorieën. MLS biedt ook een volledige online opleiding ‘Talen onderwijzen aan jonge kinderen’ met certificering voor begeleiders aan.

    Conclusie

    Mooming Language School is gemakkelijk in het gebruik en biedt voor begeleiders voldoende ondersteuning. De leerapplicatie laat het jonge kind, voorafgaand aan de les, op een speelse wijze alvast de woorden en grammatica oefenen op een Chromebook, iPad of een ander device. Alle lesstof komt  tijdens  de activiteiten op een gevarieerde en speelse wijze weer terug. MLS stelt jonge kinderen in staat om eerst in hun eigen tempo te leren, voordat ze de lesstof verder oefenen en inslijpen in een speelse sociale setting. De opzet van de lessen en de geboden materialen, liedjes, verhalen, creatieve- en bewegingsactiviteiten zijn helder en praktisch uitgewerkt. Het leren van Engels is de rode draad van deze methode, maar gedurende de activiteiten leren jonge kinderen zoveel meer dan een vreemde taal alleen. U kunt MLS in uw organisatie vrijblijvend 30 dagen uitproberen en verkennen. Jonge kinderen al Engels leren heeft voordelen, zeker als het methodisch is uitgewerkt in een goed doordacht didactisch en pedagogisch concept zoals ik heb ervaren in de Moomin Language School.

    Moemins

    De Moemins (Zweeds: Mumintrollen, Fins: Muumit, Engels: Moomins) zijn de hoofdpersonages in een reeks boeken en stripverhalen van de Finse schrijfster Tove Jansson. Ze werden vanaf 1945 oorspronkelijk uitgebracht in het Zweeds. De Moemins zijn Scandinavische trollen, die in hun eigen vallei (de Moem- of Moeminvallei) wonen. Ze lijken echter op nijlpaarden, in plaats van op de echte mythologische trol. In totaal zijn er negen boeken, vijf prentenboeken en 74 strips gemaakt. De Moemins hebben ook hun eigen museum in Tampere en hun eigen themapark Muumimaailma, de wereld van Moem, in Naantali Finland.  bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moemins

    Online MLS opleiding:  ‘Talen onderwijzen aan jonge kinderen’

    De online opleiding van Moomin Language School  ‘Taalonderwijs aan jonge kinderen’ is opgebouwd uit de volgende vijf modules:

    • Module 1: De basis van de vroege taalontwikkeling Wat gebeurt er in de taalontwikkeling tijdens de eerste levensjaren van het kind? Wat is de kritieke periode?
    • Module 2: De voordelen van het leren van talen Hoe verschillen jonge van oudere lerenden? Wat zijn de algemene voordelen van het leren van een vreemde taal?
    • Module 3: Wat gebeurt er in het taalleerproces? Hoe leren jonge kinderen? Wat is het proces en welke zijn de fasen van het leren van een nieuwe taal?
    • Module 4: Good practice voor het leren van vreemde talen Bouw je eigen toolkit van DO’s en DON’Ts voor het onderwijzen van een vreemde taal
    • Module 5: Van theorie naar praktijk; hoe en wat te onderwijzen? Praktische tips en voorbeelden voor het plannen en uitvoeren van eigen taalleersessies

    De opleiding wordt afgesloten met een certificaat.

    Het didactisch ontwerp van Moomin Laguage School is gebaseerd op de volgende vier pijlers en leertheorieën

    • Language immersion Deze leertheorie repliceert de manier waarop we de moedertaal leren,  je hoeft daarom geen nieuw concept te leren, omdat je al een raamwerk hebt met betrekking tot je eigen moedertaal. Hier creëer je betekenisvolle ervaringen voor kinderen, waarbij ze echt het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van dat verhaal en de lesstof.
    • Spaced learning Herhaling in het aanbieden van de lesstof en je hersenen de ruimte geven om herinneringen te creëren in je brein, spelen in deze leertheorie een belangrijke rol. Want hoe vaker iets herhaald wordt, hoe meer blijft hangen voor het lange termijn geheugen.
    • Flipped Learning De flipped learning methode wordt beschouwd als een middel om onderwijs vorm te geven waarbij de lerende persoon meer centraal staat en een actieve rol vervult. Volgens de flipped learning theorie leer je individueel en wordt de tijd in de les gebruikt voor discussies, het beantwoorden van vragen, voor verdieping en opdrachten waarin de lerende de stof daadwerkelijk toepast al dan niet in een nieuwe context.
    • Played-based learning Deze leertheorie komt specifiek vanuit het Finse onderwijs en de nadruk ligt op spelen en leren in plaats van testen, met een actieve rol voor het kind, een praktische aanpak en individuele benadering. Spelenderwijs leren, ontwikkelen in je eigen tempo met een eigen leerplan staan hier centraal. Verder zijn ook andere vaardigheden op gebied van probleem oplossen, samenwerken, creatie en sociaal emotioneel van belang.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Gerelateerd

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS