Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
11 November 2019
Artikel delen

Digitaal erfgoed in het onderwijs: de vier focusprojecten

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed werken samen om erfgoed met behulp van ICT een structurele plek in het primair en voortgezet onderwijs te geven. Inmiddels zijn er vier focusprojecten geselecteerd die erfgoed ontwikkelen voor het onderwijs, of dit gebruiken. Deze projecten zijn geselecteerd om actief te volgen en te begeleiden. Zij ontvangen projectondersteuning, technische kennis en inhoudelijk advies van Kennisnet en het Netwerk Digitaal Erfgoed. De vier projecten zijn als volgt;

    Project Expeditie Vrijheid

    Expeditie Vrijheid van de Ijsselacademie ontwikkeld methodevervangende lessen over de Tweede Wereldoorlog in Overijssel. In de lessen gaan leerlingen op zoek naar het gebruiken van relevant erfgoedmateriaal. Dit is opgezet in samenwerking met 10 partnerscholen en zal op 15 januari 2020 officieel gelanceerd worden. De lessen worden op dit moment ontwikkeld en getest. Lees meer over dit project.

    Project Digitale Scheurkalender Burgerschap

    De Digitale Scheurkalender met het thema Burgerschap is ontwikkeld door het Kunstgebouw en Erfgoedhuis Zuid-Holland. Het concept van de Digitale Scheurkalender is bedacht door het Kröller-Müller Museum. Met behulp van deze tool voor het digibord kunnen leraren hun leerlingen in de les een korte “cultuur-snack” aanbieden.

    Deze scheurkalender zet kunst en erfgoed in om leerlingen een stimulans te geven om na te denken over zichzelf en de ander, verleden en toekomst, hun omgeving en hun verantwoordelijkheden. Lees meer over dit project.

    Project Natuurlab

    Het project Natuurlab is een online onderzoeksomgeving waarin leerlingen van het VMBO, HAVO en VWO leren om hun eigen vragen te onderzoeken. Ze gebruiken hiervoor data en de collectie van Naturalis. Zo leren ze de wereld om zich heen te begrijpen door zelf biologische vragen te bedenken en deze te analyseren met wetenschappelijke data.

    De onderzoeksmodules die het Natuurlab aanbiedt zijn lesstofvervangend en passen bij de biologiestof van brugklas tot eindexamen. Lees meer over dit project.

    Project niet stapelen, maar vervangen

    De Schoolbesturen Primair Onderwijs ’s-Hertogenbosch werken samen met Babel Den Bosch om lesmateriaal vanuit de regio een plek te geven in het onderwijsprogramma. Het uitgangspunt hierin is: “niet stapelen, maar vervangen”.

    In de project wordt onderzocht hoe lesmateriaal uit de omgeving de lesmethodes die scholen gebruiken kunnen worden vervangen. Lees meer over dit project.

    Blijf op de hoogte

    De resultaten van het programma zullen op kennisnet.nl en het Netwerk Digitaal Erfgoed worden gedeeld. Ook kun je je aanmelden voor de LinkedIn groep “Digitaal erfgoed voor het onderwijs”.

    Meer lezen over dit onderwerp? Lees het volledige artikel op Kennisnet.nl.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS