Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
8 October 2018
Artikel delen

Helpr: ‘We maken het leven van een docent een stuk aantrekkelijker’

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Wat is Helpr?
    Helpr maakt chatbots voor het voortgezet onderwijs omdat we mee willen helpen het docententekort op te lossen. Chatbots van Helpr zijn smart, we hebben ze voorzien van didactiek waarmee ze kunnen acteren als een echte docent. Als een leerling bijvoorbeeld zegt dat hij niet snapt wat zwaartekracht is, dan gaat de chatbot eerst na of hij begrijpt wat een kracht is en wat massa hiermee te maken heeft. Even een stapje terug, net zoals een echte docent zou doen.”

    Zet je de chatbots ook breder in?
    “Ja, en dat is eigenlijk toevallig ontstaan, we worden steeds vaker door partijen benaderd met de vraag of we hun content willen verrijken met behulp van onze chatbots. Leren is iets wat in iedere organisatie terugkomt, maar kale content verwerken – ofwel ouderwets blokken – is voor medewerkers soms een bittere pil. Wij kunnen de stof tot leven laten komen, door te verrassen met gerichte vragen, door kennis te toetsen en de verdieping te zoeken.”

    Kun je een voorbeeld noemen?
    “We hebben recent een eerste versie van Helpr opgeleverd aan VAViA, specialist in verbeterprojecten. Hun klanten en oud-klanten bieden zij onder de vlag ‘continu verbeteren’ content aan. Die maken wij met behulp van onze chatbots interactief en aantrekkelijk, en we testen direct of er kennis is opgedaan en of er behoefte is aan verdieping.”

    Waarom ben je Helpr begonnen? En hoe is het ontstaan?
    Ik ben eigenaar van Fides Studiebegeleiding, een instituut met locaties in Baarn en Bunschoten. Met een team van 25 medewerkers helpen wie iedere dag zo’n 120 leerlingen. Samen met Erik Methorst en Remy Reurling zocht ik verbreding van onze diensten, zonder nieuwe vestigingen te openen. Eerst bedachten en testten we een chat-applicatie, maar vonden dat te weinig vernieuwend. Daarbij blijft die dienstverlening sterk afhankelijk van goed personeel en dat is juist wat momenteel schaars is.”

    Wat heb je toen gedaan?
    “We speelden toen al met de gedachte om de content die zou ontstaan, op te slaan – en later in chatbots te laden. Dat idee hebben we toen uitgewerkt, en vorige zomer heb ik er een klap op gegeven. De eerste stap – een-op-een chatten – sloegen we over. We zijn meteen vol in de chatbotontwikkeling gedoken.”

    Wanneer wist je dat Helpr levensvatbaar was?
    Vanaf het moment dat we van start gingen, werden we door partijen benaderd die via via over ons hadden gehoord en met ons wilden samenwerken. De Hogeschool Utrecht bijvoorbeeld wilde direct met ons ontwikkelen en onderzoeken. Nu staan vernieuwende scholen letterlijk in de rij om te gaan testen met het eerste prototype van de Helpr-bot. Dat gaan we komend schooljaar doen op vijf VO-scholen.”

    Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
    Vorig jaar heeft Accenture ons al eens benaderd, we vonden dat we er toen nog niet klaar voor waren. Nu worden we regelmatig gevraagd op onderwijscongressen maar daarmee blijven we in één sector hangen, terwijl onze techniek veel breder inzetbaar is. Ik hoop op de AIA18 mijn netwerk uit te breiden en te worden geïnspireerd door andere deelnemers én partners.”

    Wat zijn nu uitdagingen, waar loop je tegenaan?
    Ik geef toe dat het een flinke ambitie is: met didactische chatbots het docententekort oplossen. Maar ik merk dat Helpr in de fase van volwassen worden zit, we hebben een tijdje kunnen spelen en oefenen, maar nu is het tijd voor het echte werk. Zo doen we een test voor een onderwerp met ruim 30.000 vragen. De uitdaging zit ‘m in data structureren en leerlijnen in de dialoog aanbrengen. Gelukkig zijn we al een heel eind. Bij bewezen succes is het een kwestie van opschalen.”

    Wat voor trends zie je in de markt van Helpr de komende jaren?
    Chatbots staan in de kinderschoenen, het duurt nog wel even voordat ze worden omarmd door het grote publiek. Maar duidelijk is wel dat we aan de vooravond staan van een compleet nieuwe online-dialoog, die het mogelijk maakt repeterende diensten voor mensen uit te voeren. We willen zeker niet docenten vervangen door chatbots, maar docenten juist meer tijd geven om leerlingen persoonlijke aandacht te geven.”

    Wat is jouw gouden tip voor ondernemers?
    “Een goede vriend van mij gaf me jaren geleden al eens de tip: dream it, plan it, do it. En die gaat op voor vrijwel alles in het leven, ook en misschien vooral als je ondernemer bent.”

    (Bron: Emerce)

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS