Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Digitale alternatief voor het onderwijs – Er is meer dan Google
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieScholen werken massaal op laptops van Google of Microsoft en loggen in via de online platformen van deze tech-bedrijven. Heel vreemd is dat niet: de producten bieden gemak en zijn betaalbaar. Maar investeren in deze onderwijstechnologie schept dure verplichtingen voor scholen. Bittere noodzaak: breng leerlingen en studenten het digitale alternatief bij.
- Door : Remco Pijpers | Kennisnet
Platformisering in het onderwijs
Concreet betekent platformisering in het onderwijs het volgende:
- De online diensten van tech-bedrijven staan steeds meer in verbinding met de digitale leeromgeving van de school.
- Data van leerlingen is ‘brandstof’ voor het commerciële, digitale ecosysteem.
- De wijze waarop educatieve software-ontwikkelaars en producenten van hardware, software en ict-systemen naar elkaar toegroeien, versterkt deze ontwikkeling.
De Chromebooks van Google vormen een treffend voorbeeld. Deze devices zijn standaard uitgerust met: de Chrome-browser, de Google-zoekmachine, de e-mailservice Gmail, Google Docs, cloud-opslag via Google Drive, educatieve software zoals G-suite en Classroom.
Voordeel is dat bestaande systemen naadloos kunnen worden geïntegreerd. Denk aan leerlingvolg- en administratiesystemen, adaptieve leeromgevingen en systemen voor learning analytics.
Voor scholen kan het aantrekkelijk zijn om op deze geïntegreerde digitale leeromgevingen aan te sluiten. Ict-systemen kunnen namelijk erg ingewikkeld zijn. Makkelijk is het bovendien als je het beheer kunt overlaten aan één leverancier.
Het digitale alternatief: in het curriculum én de systemen
Indien u leerlingen met Chromebooks van Google, of Surface van Microsoft wil laten werken, dan kan dat een prima keuze zijn. Zolang u maar kritisch blijft. Prioriteer daarom het onderstaande:
1. Het is belangrijk dat kinderen kennis opdoen over, en werken met alternatieve online diensten. Zet dit centraal in uw visie op de integratie van digitale geletterdheid in uw onderwijs. Bijvoorbeeld:
- Leer leerlingen online zoeken met privacyvriendelijke zoekmachines zoals DuckDuckGo.com en Ecosia.org. Of laat leerlingen een brower zoals Firefox gebruiken.
- Ga aan de slag met het lespakket De baas op internet. Dit zijn lesmodules voor kinderen van 10 tot 14 om bewustwording over het internet te vergroten.
- Praat met leerlingen over het manifest van Public Spaces voor een nieuw digitaal ecosysteem, of over opensourcesoftware. Zo’n gesprek past vooral in het voortgezet onderwijs.
- Laat leerlingen kennismaken met een concept als de Fairphone, als voorbeeld van alternatieve telefoons op de markt. Dit initiatief stelt zich ten doel om een zo eerlijk mogelijk mobiele telefoon te produceren.
2. Zorg ook voor technologische diversiteit in uw systemen. Werkt u met Chromebooks? Richt uw digitale omgeving dan divers in. Verander uw startpagina Google.com in bijvoorbeeld Startpage.com. Zoeken via Google kan dan uiteraard nog steeds, maar de school laat zien dat er meer is.
Leerlingen digitaal geletterd maken, betekent dat u ze niet een kompas biedt dat maar een enkele richting uitwijst: de zonnige, blije kant van Silicon Valley. Leerlingen moeten alle windrichtingen leren kennen. Pas dan leren zij zich kritisch te verhouden. Alleen dan leiden we leerlingen op, die later nieuwe kompassen bedenken.
Wilt u meer weten over digitale geletterdheid? Lees het handboek Digitale Geletterdheid.
Bekijk deze publicatie in zijn volledigheid op Kennisnet.nl en lees meer tips, plus- en minpunten over platformisering.