Mediawijzer introduceert een rubriek waarin zij leden van de Wetenschappelijke Raad van Netwerk Mediawijsheid interviewen over actuele onderwerpen, ontwikkelingen of onderzoeken. Lees nu de eerste editie, waarin hoogleraar Broersma aan het woord is over een nieuw onderzoeksprogramma gericht op digitale geletterdheid.
Waarom onderzoeksprojecten uitvoeren over digitale geletterdheid en inclusie?
Ongeveer een tweeëneenhalf tot vier miljoen Nederlanders kunnen niet genoeg digitale capaciteiten behouden om deel te nemen aan de digitale samenleving. Dit is een groeiend probleem. Of het nu gaat om nieuws- en informatie-evaluatie of communicatie met de overheid: digitale geletterdheid is essentieel voor deelname aan de samenleving. Meer onderzoek is nodig om te voorkomen dat grote aantallen Nederlanders worden uitgesloten.
In het project “Geïnformeerd burgerschap voor iedereen. Digitale geletterdheid als voorwaarde voor een inclusieve samenleving”
Wordt specifiek gekeken naar laaggeletterde volwassenen, een groep Nederlanders die het lastig hebben met lezen en schrijven. Ook wordt onderzocht hoe kinderen met verschillende sociaaleconomische achtergronden leren over media en de digitale wereld.