Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Leren cloud-denken
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieStichting Primair Onderwijs Venray (SPOVenray) is actief bezig met digitalisering van het onderwijs. Niet alleen als het gaat om infrastructuur, maar ook in de manier van werken met elkaar. Daarnaast vindt de stichting het belangrijk dat leerlingen op allerlei manieren met techniek en technologie te maken krijgen. SPOVenray is nu helemaal overgestapt op Google voor leerlingen en docenten. “We hebben hard ingezet op professionalisering en digitale geletterdheid.”
Scholenstichting SPOVenray heeft bijna 3000 medewerkers, ruim 300 leerlingen en 14 scholen. SPOVenray heeft een Xpeditielab waarin leerlingen van groep 7 kennismaken met alle kanten van techniek en technologie. Niet alleen met het digitale stuk, maar ook met metselen of dakpannen leggen in een speciale bouwhoek. Verder beschikt de stichting over een escaperoom waarin leerlingen spelenderwijs met techniekvraagstukken te maken krijgen. Ook is er een VR- en robotica-ruimte waar ze leren werken met deze technologieën.
“Die vinden de leerlingen tof, maar nog veel leuker vinden ze het om zelf iets te maken met hout of metaal”, zegt Stijn Hendriks, IWT-coördinator (ICT, Wetenschap, Techniek) van SPOVenray. Daarnaast is hij ICT-onderwijsbegeleider bij Schoolupdate, een officiële Professional Development-partner van Google die opleiders helpt de Google-technologie in te zetten voor hun leerlingen. Ook stond hij zo’n dertien jaar voor de klas.
Labs en techcoaches
“Hoe we het Xpeditielab zelf bekostigen en hoe kan het dat al onze scholen er gebruik van maken?” Hendriks verklapt: “We hadden eerst een Techniekplein. Vanaf 2018 is het geworden wat het nu is, een Xpeditielab met nieuwe technologieën in het aanbod. Er is flink ruimte gemaakt in de begroting om het mogelijk te maken en het duurzaam te integreren in het onderwijs. Nu is het alleen een kwestie van materialen en kennis bijhouden. Iedere school heeft een eigen X-labje met een aantal materialen die we bovenschools hebben bekostigd.”
Verder heeft de stichting techcoaches en geen ICT’ers. Alle scholen beschikken over minimaal één techcoach. Het hele beheer van systemen wordt centraal geregeld en uitbesteed. Hendriks doet zelf ook een stukje beheer. De techcoaches vinden elkaar in het platform Trello waarin ze in kleine projecten als teams kunnen samenwerken. Dit platform integreert met het Google-platform.
“Het Google-platform biedt veel mogelijkheden als het gaat om interactiviteit en het inzetten van de cloud”
Eén platform voor leerlingen, docenten en bestuur
In 2018 heeft de stichting bewust gekozen voor Google om het onderwijs en alle innovatieve onderwijsprocessen te ondersteunen. Bij de keuze voor een nieuw platform stond voorop dat het primaire proces leidend moest zijn. Dus ging SPOVenray op zoek naar een platform dat zowel voor leerlingen, docenten en bestuur werkt.
“Het Google-platform is laagdrempelig om in te zetten”, zegt Hendriks. “Het biedt veel mogelijkheden als het gaat om interactiviteit en het inzetten van de cloud.” De stichting maakte de eerste stappen om te investeren in Chromebooks. Eerst alleen voor de leerlingen. Voor de leraren bleven nog Microsoft-werkplekken. Zij werkten dan wel op een Windows-apparaat, maar alles vond plaats in Google Cloud, zoals mailverkeer en data.
Over naar een nieuw systeem
“Het was belangrijk de docenten in staat te stellen eerst het platform voor de leerlingen te begrijpen”, zegt Hendriks. “We wilden dat niet overhaast, maar stap voor stap aanpakken. We hebben hard ingezet op professionalisering en digitale geletterdheid. Fysieke en online scholing hebben we gefaciliteerd via het platform van de Schoolupdate Academie. Zo zijn we een zogenaamde Google Reference School geworden.”
“Het betekent dat we een enorme dichtheid van gecertificeerde mensen in huis hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat je alle digitale kennis elke dag benut. Het gaat erom dat deze er is en dat je die kunt inzetten. De ene school doet dat meer dan de andere. Die verschillen mogen er uiteraard zijn binnen onze stichting.”
Cloud-denken
De volgende stap was om in 2020 Google Workspace for Education Plus te gaan gebruiken, een betaalde versie van het platform. Hendriks: “Het voordeel is geweest, zeker in coronatijd, dat we met bepaalde functionaliteiten het online onderwijs beter konden verzorgen.”
Hendriks geeft een voorbeeld: “Wij waren betrokken bij een innovatievraag van de PO-Raad. Onze onderzoeksvraag was: hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze leerlingen en docenten meer uit de cloud kunnen halen? Want mensen blijven meestal op dezelfde manier werken, met name als het gaat om het opslaan van je bestanden. We moesten naar ‘cloud-denken’ toe.”
Een antwoord op deze onderzoeksvraag was Google CloudSearch, een zoekmachine die in de hele cloud zoekt. Deze tool zit in de Education Plus-variant. Hendriks: “Daarmee kun je aan je leerlingen laten zien: het maakt in principe niet uit waar je bestand staat, maar gaat erom dat je weet hoe je hem straks weer kunt vinden. We hebben hiervoor een speciale module laten maken zodat onze collega’s zichzelf hierin kunnen scholen. Deze hebben we ook landelijk beschikbaar gesteld voor andere geïnteresseerden.”
Overstap naar Chromebooks voor docenten
Nu heeft SPOVenray de overstap gemaakt naar Chromebooks voor docenten. “We wilden voor iedere medewerker een personal device faciliteren”, vertelt Hendriks. “Enerzijds voor werkgemak, anderzijds op het gebied van beheer en privacy. Het was voor ons een logische stap. Twee scholen waarvan de apparatuur eerder was afgeschreven, hadden de overstap naar Chromebooks al gemaakt. Dat was meteen een mooie pilot voor ons.”
De scholenstichting koos bewust niet voor de goedkoopste Chromebooks. “We hebben gekozen voor een high-end Chromebook om kwalitatief de jaren door te komen. We hebben onder meer gekeken naar behuizing, processorkracht, audio en video”, zegt Hendriks.
De les verrijken met Wetenschap, ICT, Techniek en Cultuur
SPOVenray heeft op de scholen het model SWITCH geïntroduceerd, dat staat voor: SPOVenray Wetenschap, ICT, Techniek, Cultuur, Houding. Hierbij gaat het erom dat docenten bewust nadenken hoe ze lessen kunnen verrijken met deze aandachtsgebieden. Om docenten daarin te ondersteunen, biedt de stichting verschillende producten aan. Zoals een leerlijn Voorwaardelijke basisvaardigheden digitale geletterdheid. De praktische digitale vaardigheden die leerlingen moeten leren worden daarbij uitgespreid over de verschillende lesjaren.
Hendriks: “Het Google platform helpt om elkaar te vinden en samen te werken.” Een voorbeeld is de interne site XPL-link, gemaakt in Google Sites, die helpt om een les in te richten. Er zit onder meer een database in met lesmateriaal. En een complete uitleenbibliotheek met materialen van groep 1 t/m 8: van VR-brillen tot LEGO-materiaal, van drones tot complete gereedschapskisten met boormachines en hamers.
Meebewegen
“Sommige medewerkers binnen onze scholen werken nog met Microsoft,” zegt Hendriks, “dat is ook niet erg. De keuze voor communicatie en databeheer is wel degelijk voor Google. Het wil niet zeggen dat we klakkeloos alles overnemen wat Google ontwikkelt. Alles wordt getoetst aan onze onderwijskwaliteit en veiligheid. Ook leg ik soms nieuwe features voor aan de techcoaches om te bepalen of we die nodig hebben of niet.”
“Natuurlijk kunnen leerlingen later naar een andere school gaan waar ze een andere omgeving dan Google gebruiken. Dat zijn ze dan niet gewend,” zegt Hendriks, “maar dat geldt voor alle systemen waarvoor je kiest. De jeugd kan daarin makkelijk meebewegen. Het belangrijkste is het cloud-denken te leren. Dat geldt ook voor je collega’s. Het start bij de leraar. Heeft de leraar de kennis, vaardigheden en vooral de houding om deze tools in te zetten in het onderwijs? We geven onze medewerkers daarom de kans om met nieuwe technieken aan de slag te gaan en daarin te ontdekken.”
Geschreven door: Marjolein Kats