DIGICOACHES
“Vorige week hebben we als schoolleiding voor het eerst het scenario dat de school dicht moest serieus doorgenomen. We besloten meteen een aantal acties in gang te zetten. Samen met het ict-team keken we welke mogelijkheden er zijn voor lesgeven op afstand”, vertelt Robert. Omdat de medewerkers en leerlingen al twee jaar werken met Office 365, besloten ze alvast groepen per klas in te richten in Microsoft Teams. “Ook vroegen we een aantal leraren die de pioniers zijn op het gebied van digitale vaardigheden of zij als vraagbaak willen dienen voor de rest van het team”, vertelt Robert. Zij kregen de titel digicoaches.
LESBRIEVEN VOOR DOCENT EN LEERLING
In het weekend werkte de school hard door om lesbrieven te maken voor leraren en leerlingen, zodat voor hen duidelijk is hoe ze kunnen werken met Microsoft Teams. Zo werd er een startdocument gemaakt voor zowel leraren en leerlingen. Ook werden er instructies gemaakt voor leraren hoe je documenten klaarzet in Teams, hoe er gechat gaat worden, hoe leerlingen opdrachten kunnen inleveren en hoe je als docent een beeldscherm-instructievideo kunt maken. Voor de leerlingen werd een lesbrief gemaakt over hoe zij documenten uit Teams op hun OneDrive kunnen zetten.
VOLGENDE STAPPEN
Toen zondag definitief door de regering werd besloten dat de scholen dichtgaan, zette de school maandagochtend de volgende stappen. Robert: “We begonnen met een overleg met het managementteam, de roostermakers en het secretariaat om alle zaken door te spreken en af te stemmen. We besloten bijvoorbeeld om het bestaande rooster te behouden en te blijven werken in Magister, omdat leerlingen dit gewend zijn.” In Magister vinden de leerlingen hun rooster, waarin per les duidelijk aangegeven staat wat leerlingen kunnen gaan doen.
Tip
Controleer bij elke tool die je inzet hoe de gebruikersgegevens (waaronder die van leerlingen) worden verwerkt. Voldoen ze aan de Privacywetgeving? Neem bij twijfel contact op met de functionaris gegevensbescherming op je school.
DUIDELIJKHEID VOOR DE LEERLING
De secties gingen maandag, met ondersteuning van een digicoach, aan de slag met een digitaal lesplan voor de komende drie weken. Robert: “De leraren willen graag dat dit gaat lukken, wat dat betreft heerst er een hele constructieve sfeer. Wel heb ik gelijk gezegd dat we in een totaal nieuwe situatie als deze blij moeten zijn met alles wat lukt.” Digicoach en docent natuurkunde Steven van Honschooten: “Het belangrijkste is dat het voor leerlingen duidelijk is wat ze moeten leren. Elke docent bepaalt vervolgens zelf hoe de leerlingen de stof verwerken. Ik laat bijvoorbeeld mijn leerlingen digitale proefjes doen in PHET-applets. Ook heb ik eerder al video’s gemaakt die ik nu kan inzetten. Hierin leg ik bepaalde natuurkundige berekeningen uit. Daarnaast maak ik gebruik van video’s van andere natuurkundeleraren via internet.”
Stappenplan
Ter ondersteuning van scholen heeft Kennisnet een uitgebreid stappenplan gemaakt en een website met allerlei handige informatie over lesgeven op afstand.
LESGEVEN OP JE EIGEN MANIER
Steven benadrukt dat leraren niet worden verplicht door de schoolleiding om allerlei digitale tools te gebruiken: “We worden vooral gestimuleerd om op een manier les te geven waar je goed in bent, alleen dan op afstand. Als je een uitleg geeft van tien minuten in Microsoft Teams en vervolgens beschikbaar bent in de chat om vragen te beantwoorden, dan is dat ook prima. Of als je je leerlingen een weekopdracht meegeeft.” Robert: “Het belangrijkste is om het behapbaar te maken voor de leraren. We hebben deze situatie nog nooit meegemaakt, dus ik moedig leraren vooral aan om te experimenteren. In principe kun je het niet fout doen.”
BOOST VOOR ONDERWIJSONTWIKKELING
Robert vertelt dat het een vervelende situatie is, maar dat hij het ook als een kans ziet om onderwijsontwikkelingen te versnellen: “Natuurlijk op het gebied van digitalisering, maar ook als het gaat om leerdoelen en formatief evalueren. Vanaf woensdag 19 maart gaan we van start met lesgeven op afstand. Het is ontzettend belangrijk dat voor onze leerlingen vanaf het begin duidelijk is wat hun lesdoelen zijn. En voor ons is het van belang om de voortgang van leerlingen te blijven monitoren, onder andere door te toetsen met Socrative. Veel mensen zeggen: ‘Je zult het wel erg druk hebben!’ Maar op een middelbare school is het altijd hectisch. Deze situatie geeft focus, want je moet verder alles laten vallen. Wat dat betreft krijgt onze onderwijsontwikkeling nu echt een boost.”
Tips van Robert
- “Blijf elke dag communiceren met medewerkers, ouders en leerlingen. Maak duidelijk wat ze kunnen verwachten en benadruk saamhorigheid.”
- “Benadruk het plezier wat deze situatie met zich meebrengt: samen op ontdekkingstocht.”
- “Behoud bestaande structuren, zoals het rooster en de programma’s waar je als school al mee werkt.”
- “Zorg ervoor dat je op school devices én aparte ruimtes hebt voor leerlingen die niet de middelen en/of mogelijkheden hebben om thuis te leren.”
Tip van Steven
- “Bied de leerling duidelijkheid. Een leerling die niet weet wat hij of zij moet doen, doet helemaal niets.”
- “Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. Er is ontzettend veel materiaal online beschikbaar.”