Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Podcast: Hoe geeft het mbo digitaal burgerschap een plek in het curriculum?
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieIn de derde en laatste podcast in de serie ‘Digitaal burgerschap en het mbo’ wordt de formele plek van burgerschap in het curriculum besproken. Welke visie ligt hieraan ten grondslag en wat zijn de uitdagingen voor docenten en het werkveld? Burgerschap is geen losstaand vak, maar zou onderdeel moeten zijn van een opleiding. Hoe kunnen scholen dat mogelijk samen met studenten ontwikkelen? “De opdracht is breed voor iedereen en dat maakt hem ook complex.”
Van Kennisnet door Harriët Leget & Muriël Kleisterlee
Burgerschap is altijd al een thema in het onderwijs geweest. “Het onderwijs is er onder meer om te socialiseren”, zegt Jan Faber, MT-lid bij de MBO Raad. De vraag bij de beroepsopleidingen is: moet burgerschap een vak zijn zoals banketbakken, lassen of verplegen? Of is het bijzaak? “Waar je het accent moet leggen, is niet altijd duidelijk geweest. We horen nu meer geluiden dat we opleiden voor een plek in de maatschappij. Dat vinden we steeds belangrijker, maar er wordt ook gesignaleerd dat dat nog niet altijd even goed gaat. Democratisering neemt af. Onderzoekgestuurde data leiden tot de vraag: kunnen we niet wat meer doen?”
ROC Friese Poort heeft een heldere visie op wat burgerschaponderwijs inhoudt en wat digitaal burgerschap daaraan toevoegt. “Ook wij voeren de discussie of het op zichzelf staat of dat het verweven moet worden met de andere dimensies”, zegt Jeroen de Boer. “Niet alle burgerschapdocenten zijn er even enthousiast over. Dus je kunt wel een visie hebben, toch is er nog die struggle over wat de beste manier is om het te doen.”
De Boer vindt politiek of verkiezingen uitstekende aanknopingspunten om ook de digitaliseringscomponent van burgerschap op de agenda te zetten. “Bij Friese Poort hadden we de Data Detox Kit. Een methode om je digitale gezondheid, je digitale privacy en je digitale veiligheid en kennisniveau van desinformatie naar een hoger plan te krijgen. Samen met oud-collega Renze Tjoelker heb ik gekeken hoe burgerschapdocenten de kit specifiek rond verkiezingen kunnen inzetten. Om met studenten vragen te beantwoorden als: welke rol speelt het verzamelen van data, welke rol privacy? We willen kijken of dit soort haakjes een manier zijn om stapsgewijs digitaal burgerschap te verweven in het onderwijs. Het kan niet in één keer.”