Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
3 December 2021
Artikel delen

Samenwerking met ING Nederland fonds voor digitale geletterdheid

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Bron: IMC Weekendschool

    De digitalisering van de Nederlandse maatschappij neemt toe, toch is er een grote groep met onvoldoende digitale vaardigheden. Bij scholen met een hoog aantal achterstandsleerlingen blijkt deze urgentie hoog. Dit is af te lezen uit de Monitor Digitale Geletterdheid, scholen met 75% of meer achterstandsleerlingen in het primair onderwijs scoren gemiddeld een 5,1 voor digitale geletterdheid.

    Daarom maakt het ING Nederland fonds zich hard voor het opnemen van digitale vaardigheden in de lesprogramma’s van maatschappelijke organisaties. Zoals Stichting IMC Weekendschool, die met haar IMC Basis programma de komende jaren toe wil groeien van 40 naar 100 locaties, met een jaarlijks bereik van 5.000 leerlingen.

    Digitale geletterdheid is inmiddels net zo belangrijk als lezen en schrijven. Om mee te kunnen komen in de samenleving en goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt. School is een logische plek om digitale vaardigheden te leren. Maar het blijkt dat hiervoor bij scholen op dit moment nog onvoldoende aandacht is. De Monitor Digitale Geletterdheid van het ECP | Platform voor de Informatie Samenleving, mogelijk gemaakt door het ING Nederland fonds, laat namelijk zien dat leerkrachten die lesgeven op een school met meer dan 75% achterstandsleerlingen hier vaker helemaal geen aandacht aan besteden, dan leerkrachten op scholen met minder achterstandsleerlingen. Deze scholen hebben vaak geen geld en tijd voor lessen in digitale vaardigheden. Hierdoor raken leerlingen digitaal achterop en neemt de kansenongelijkheid toe.

    Om kinderen meer digitale vaardigheden te leren, moet je naar de plek gaan waar kinderen samen komen. Bij Stichting IMC Weekendschool bijvoorbeeld. Hun bereik gaat helpen om juist kinderen die te maken hebben met achterstand, de kans te geven om deze onmisbare vaardigheden te leren, hun nieuwsgierigheid te wekken en hun kansen op onderwijs en op de banenmarkt te verbreden. Ik ben heel blij dat we ons partner mogen noemen van deze verandering. Kirsten Ottens, directeur ING Nederland fonds

    Stichting IMC Weekendschool zet zich al meer dan 20 jaar in voor de ontwikkeling van jongeren op plekken waar dat het hardst nodig is. Aan de hand van hun bijzondere onderwijsmethodiek bereidt de Stichting jongeren voor op de belangrijkste stap na hun schoolbestaan: gemotiveerde keuzes maken voor hun toekomst. Elke week krijgen de kinderen onder schooltijd les van bevlogen gastdocenten die de leerlingen meenemen in hun beroepenwereld. De nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. Leerlingen leren nieuwe vaardigheden, versterken hun zelfvertrouwen en motivatie en krijgen zicht op hun talenten en mogelijkheden.

    Met steun van het ING Nederland fonds gaat Stichting IMC Weekendschool digitale vaardigheden volledig integreren in het IMC Basis programma; een tweejarig programma dat onder schooltijd voor groep 7&8 op basisscholen wordt gegeven. Aan bod komen onder andere ICT-basisvaardigheden, computional thinking, mediawijsheid en informatievaardigheden. Inmiddels zijn er meer dan 40 IMC Basis locaties door heel Nederland. Met de bijdrage van het ING Nederland fonds zal het aantal locaties de komende jaren groeien naar 100. De groeiambitie ligt vooral in de provincies Zeeland, Overijsel, Gelderland, Groningen, Friesland en Drenthe.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS