Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Tip: Budgetteringsworkshop van onderwijs op afstand
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieIn het kader van de ‘Week van het Geld’ is het van cruciaal belang om aandacht te besteden aan financiële educatie binnen het onderwijs.
Deze speciale week is gericht op het verhogen van financiële bewustwording en het bevorderen van financiële geletterdheid onder jongeren. Met het oog hierop introduceert Onderwijs op afstand een interactieve en praktijkgerichte werkvorm: de Budgetteringsworkshop. Deze workshop is speciaal ontworpen om studenten niet alleen te informeren over het belang van verstandig omgaan met geld, maar hen ook de nodige vaardigheden en tools te bieden om hun persoonlijke financiën effectief te beheren. Door middel van groepsopdrachten, het gebruik van budgetteringsapps, en inzichten van experts, biedt deze workshop een hands-on ervaring die studenten voorbereidt op een financieel gezonde toekomst.
Doelstelling: Studenten uitrusten met de kennis en vaardigheden om een persoonlijk budget te creëren en te beheren, met aandacht voor sparen, investeren, en het voorkomen van schulden.
Stappen:
Stap 1: Inleidende presentatie
- Tijdsduur: 15 minuten
- Activiteiten:
- Een korte uiteenzetting door de docent over het belang van financiële geletterdheid.
- Introductie van basisbegrippen zoals inkomsten, uitgaven, sparen, investeren, en lenen.
- Het belang van een noodfonds en hoe dit te bouwen.
- Materialen: PowerPoint-presentatie, video’s met financiële tips, infographics.
Stap 2: Groepsopdracht – case study
- Tijdsduur: 30 minuten
- Activiteiten:
- Studenten worden in kleine groepen verdeeld en krijgen een case study met een gedetailleerde beschrijving van de financiële situatie van een fictieve student.
- Elke groep analyseert de situatie en stelt een maandelijks budgetplan op, rekening houdend met alle inkomsten en uitgaven, plus spaar- en investeringsdoelen.
- Materialen: Case study documenten, budgettemplates in Excel of Google Sheets, calculators.
Stap 3: Kennismaking met budgetteringsapps
- Tijdsduur: 20 minuten
- Activiteiten:
- Demonstratie van verschillende budgetteringsapps en online tools, zoals Mint, YNAB (You Need A Budget), en PocketGuard.
- Studenten kiezen een app en voeren het budgetplan van hun case study in de app in.
- Materialen: Laptops of tablets, projector voor app-demonstraties.
Stap 4: Plenaire discussie en presentatie
- Tijdsduur: 45 minuten
- Activiteiten:
- Elke groep presenteert hun budgetplan aan de klas, met uitleg over hun aanpak en keuzes.
- Discussie over de verschillen tussen de budgetplannen, het belang van flexibiliteit in budgettering, en strategieën om financiële doelen te bereiken.
- Materialen: Projector voor presentaties, feedbackformulieren voor peerbeoordeling.
Stap 5: Gastspreker – persoonlijke financiën
- Tijdsduur: 30 minuten
- Activiteiten:
- Een financieel adviseur of ervaringsdeskundige deelt persoonlijke inzichten en beantwoordt vragen van studenten.
- Discussie over real-life budgetteringsuitdagingen en hoe deze te overwinnen.
- Materialen: Geen specifieke materialen nodig, eventueel een microfoon voor de gastspreker.
Afsluiting
- Tijdsduur: 10 minuten
- Activiteiten:
- Korte reflectie op wat geleerd is en hoe studenten deze kennis kunnen toepassen in hun eigen leven.
- Uitdelen van aanvullende bronnen voor zelfstudie, zoals boeken, podcasts, en websites over persoonlijke financiën.
Opmerking: Pas de duur van de activiteiten aan op basis van de beschikbare tijd en het niveau van de studenten. Het is essentieel om een interactieve en ondersteunende omgeving te creëren waarin studenten zich comfortabel voelen om vragen te stellen en hun ideeën te delen.