Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Vaste plek voor digitale geletterdheid in onderwijs?
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieHet is nog niet definitief, maar de kans is groot dat er binnenkort kerndoelen voor digitale geletterdheid worden vastgesteld. Het thema zal een vaste plek moeten krijgen in het onderwijs. Hoe kunnen scholen dat doen? Het devies: begin bij de basis en integreer digitale geletterdheid in het taalonderwijs. In dit artikel leggen we uit waarom en geven we tips om zelf te starten.
Scholen maken hun leerlingen al heel lang digitaal vaardig, maar het gebeurt vaak ad hoc. Ze nemen bijvoorbeeld deel aan Mediamasters in de Week van de Mediawijsheid, geven les in informatievaardigheden of ze inspireren leerlingen en leraren met een mentorles of een DigiDoener.
Gelukkig groeit het aantal scholen dat lijn aanbrengt in onderwijs van digitale geletterdheid, zoals Vrijeschool Widar in Delft en Openbaar Onderwijs Groningen. Deze scholen zien dat losse lessen onvoldoende zijn.
Om leerlingen echt digitaal geletterd te maken, is meer nodig. Integratie in bestaande vakken ligt voor de hand. Zoals je leerlingen de opdracht geeft om een brief te schrijven bij Nederlands, zou het ook normaal moeten zijn om een mail op te stellen en te leren over de ins en outs van communiceren via internet.
Integratie in taalonderwijs
De koppeling tussen taalonderwijs en digitale geletterdheid is een logische. Goed kunnen lezen helpt leerlingen ook digitaal beter hun weg te vinden. Uit onderzoek blijkt dat goede lezers vaker relevante hyperlinks selecteren dan zwakke lezers. Leerlingen die laaggeletterd zijn, zijn dus waarschijnlijk ook digitaal laaggeletterd.
Bovendien moeten leerlingen ook hypermedia leren ‘lezen’. Dat gaat het gros moeilijk af. Door digitale geletterdheid een plek te geven in het taalonderwijs werken leerlingen aan hun taalvaardigheid en hun digitale geletterdheid.
Lees het hele artikel, hier op Kennisnet