Dit artikel staat op icthealth.nl.
Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Week van de mediawijsheid: 170.000 basisschoolleerlingen strijden om ‘Meest mediawijze klas van Nederland’
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieDe achtste editie van MediaMasters is gestart: een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Ruim 170.000 leerlingen uit het hele land staan in de startblokken om in de klas én thuis de game te gaan spelen en zo de wereld van mediawijsheid te ontdekken. Zij bouwen hierdoor basiskennis op, bijvoorbeeld over hoe je mediawijs om kunt gaan met WhatsApp, privacy en nepnieuws. De klas die tijdens de game de meeste punten scoort, mag zich een jaar lang de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. MediaMasters is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018), die dit jaar als thema heeft: ‘Heb jij het onder de duim?’.
Toenemende populariteit
Het aantal leerlingen dat is aangemeld voor MediaMasters stijgt elk jaar. Zo werden er in 2015 nog 80.000 leerlingen uit groep 7 en 8 aangemeld voor de game, inmiddels ligt dit aantal op meer dan 170.000. Die toenemende populariteit van het spel is belangrijk, zo vindt Mary Berkhout, programmadirecteur van Mediawijzer.net.
“Het belang van mediawijsheid neemt alleen maar toe en het is belangrijk dat kinderen daar op school mee in aanraking komen. Het liefst verplicht via het vaste curriculum, maar dit kan nu met een initiatief als MediaMasters. Zodat kinderen leren om de kansen van media te pakken, en de risico’s te vermijden.”
Urgentie van mediawijsheid
De urgentie van het werken aan mediawijsheid blijkt ook uit een online meting die in het kader van de Week van de Mediawijsheid door Mediawijzer.net werd uitgevoerd in de leeftijdsgroep 10-12 jaar. Ondanks dat ongeveer de helft van de 10-12 jarigen een voldoende scoort als het gaat om mediawijsheid, blijkt dat 40 tot 45 procent van deze jongeren een overduidelijk nepnieuwsbericht en nepprofielen niet herkent. Tijdens MediaMasters wordt ook dit jaar veel aandacht besteed aan deze thema’s. Leerlingen maken spelenderwijs kennis met het herkennen van nepinformatie en hoe hiermee om te gaan.
MediaMasters 2018 nog interactiever
De nieuwe editie van MediaMasters is dit jaar nog interactiever, spannender en mediawijzer. De MediaMasters-wereld bestaat uit 7 wijken – met elk een eigen thema – waarin leerlingen vijf dagen lang worden uitgedaagd om de MediaSquad (vier jonge mediamakers) te helpen bij hun spannende mediawijze missie. Iedere speldag gaan leerlingen aan de hand van een spannend verhaal aan de slag met vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer sociale media, informatievaardigheden, programmeren, cyberpesten en vloggen. Tijdens de opdrachten moeten kinderen samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Ook kunnen leerlingen dit jaar in een poll laten weten hoe zij denken over een bepaalde stelling en kunnen zij iedere speldag bekijken hoe de klas scoort in de landelijke MediaMasters ranking.
Meest mediawijze klas van Nederland
Tijdens MediaMasters strijden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. In 2017 ging groep 8 van basisschool Het Statenkwartier uit Den Haag er met de titel vandoor. Juf Vivian, leerkracht van de winnende klas, over wat MediaMasters voor haar klas heeft betekend voor het ontwikkelen van mediawijze vaardigheden:
“Kinderen zijn op steeds jongere leeftijd een groot deel van hun vrije tijd actief op sociale media. Daar hebben ze veel plezier van, maar het maakt hen ook kwetsbaar. MediaMasters sluit goed aan bij hun belevingswereld en leert hen op een leuke en spannende manier hoe je om moet gaan met bijvoorbeeld cyberpesten en fake news. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen gedrag op sociale media en bijvoorbeeld in WhatsApp-groepen met vrienden. Hierdoor kunnen we goede afspraken maken over hoe je je online gedraagt en dat je anderen er op mag aanspreken als ze zich hier niet aan houden. De sfeer is daardoor erg goed in de klas”.
Speciaal onderwijs
MediaMasters is er ook voor dove of slechthorende kinderen uit groep 7 en 8. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs. De filmafleveringen zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal.