Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
2 February 2023
Artikel delen

Werkvormen met digitale tools, deel 4: Omgekeerd zoeken

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Werkvormen met digitale tools, deel 4 : Omgekeerd zoeken

    In deze serie lichten we elke keer een werkvorm met digitale tools uit. Sommige van deze werkvormen lijken misschien op het eerste gezicht niet gemaakt voor jouw vak, maar omdat de didactiek universeel is, zijn ze eenvoudig aan te passen.

    Deze keer: Omgekeerd zoeken. Een werkvorm om na te denken over de juiste zoektermen.

    Zoeken op internet is een belangrijke en – om het juiste te vinden – soms lastige vaardigheid. Met deze werkvorm gaan de leerlingen bezig met deze vaardigheid, maar dan net even op een iets andere manier: ze zoeken niet naar een afbeelding, maar naar de zoektermen bij de afbeelding.

    Wat is het?

    In deze werkvorm gaan de leerlingen omgekeerd zoeken. De leerlingen moeten bij een afbeelding (over het onderwerp) aangeven welke zoektermen zij zouden gebruiken om deze afbeelding te kunnen vinden in een zoekmachine. Hiermee kunnen ze niet alleen laten zien dat zij kennis hebben van het onderwerp, maar leren ze ook hoe zoekmachines en Boolean operators werken.

    Hoe maak je het?

    Omdat deze werkvorm gebruik maakt van een open vraag en een in te zoomen afbeelding, kun je het best gebruik maken van LessonUp of Mentimeter. In dit artikel gebruiken we het eerste platform. Kies als lesonderdeel ‘Open vraag’ en voeg hier een afbeelding in.

    De open vraag die in dit voorbeeld wordt gesteld is dan: Welke zoektermen gebruik je om deze afbeelding in Google te vinden?

     

    In principe is dit alles wat voor deze werkvorm nodig is bij het ontwerpen van deze werkvorm. Het is echter mogelijk om deze werkvorm verder uit te breiden. In het volgende onderdeel leggen wij dit uit.

    Hoe zet je het in?

    Deze werkvorm is uiteraard bij elk vak en in elke lesfase te gebruiken. Je zult merken dat het voor de leerlingen best lastig is om de juiste relevante zoektermen te bedenken. Je kunt de moeilijkheidsgraad van de les nog een tandje opschroeven, door hen gebruik te laten maken van Booleaon operators. Dit zijn bijvoorbeeld: AND, OR, NOT (in Google).

    De opdracht in deze voorbeeldles kan dan stapsgewijs op deze manier worden vormgegeven.

    Welke zoektermen gebruik je om deze afbeelding in Google terug te kunnen vinden? Maak gebruik van ‘AND’ in je antwoord.

    Welke zoektermen gebruik je om deze afbeelding in Google terug te vinden? Maak gebruik van ‘OR’ in je antwoord.

    Welke zoektermen gebruik je om deze afbeelding in Google terug te vinden? Maak gebruik van ‘NOT’ in je antwoord.

    Eventueel kun je leerlingen bij de laatste stap helpen, door aan te geven waarop ze niet ‘mogen zoeken’. Bijvoorbeeld: schilderij AND van gogh NOT zonnebloemen.

    De LessonUp-les uit dit artikel is hier te vinden.

    Moeilijkheidsgraad (ontwerpen): *

    Over Jan-Wolter Smit
    Jan-Wolter is een veelgevraagd spreker en gesprekspartner als het gaat om te begrijpen wat het onderwijs nu écht is. Zijn kleurrijke ervaringen als leraar, educatief auteur, projectleider en curriculum ontwikkelaar komen allemaal samen in dat ene doel: het streven naar de ideale onderwijsbeleving van leerlingen en leraren. In alle disciplines zoekt hij een optimale balans tussen inhoud, opbrengst, motivatie en innovatie. Als Head of Education en late founder zorgt Jan-Wolter ervoor dat de missie van LessonUp en de behoeften vanuit het onderwijs met elkaar in evenwicht zijn én versterken.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS