Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
21 October 2019
Artikel delen

Drie redenen om te kiezen voor adaptief leren

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    In 2019 wordt de term “adaptief leren” steeds vaker genoemd in het Nederlandse onderwijslandschap. Maar wat houdt dit precies in en waarom wil je als leerkracht dat de leerlingen ermee aan de slag gaan?

    Adaptief leren betekent dat een leerling op zijn of haar tempo en niveau oefent. Daarom is het van belang dat het programma de juiste dingen meet en met deze informatie de basis van het leerprogramma vormt.

    Goed meten houdt niet alleen in dat de vaardigheid van een speler wordt bijgehouden, maar ook de moeilijkheidsgraad van de opdracht en hoe lang de speler over een opdracht doet. Zo is het mogelijk het meest optimale leertraject te creëren voor een leerling op het juiste moment.

    Adaptieve programma’s zijn vaak online, dus hebben leerlingen er altijd toegang toe, ook met eigen apparaten.

    Drie redenen om te kiezen voor adaptief leren

    • Je daagt leerlingen uit op hun eigen niveau

    Omdat de opgaven zijn gebaseerd op het niveau van de leerling werken ze op hun eigen weg naar het eindresultaat. De succeservaring en uitdaging is daarom gelijk voor ieder kind. Omdat het oefenen op eigen niveau en bepaalde mate van succes garandeert, is het voor kinderen leuker en zijn ze meer gemotiveerd om deze sessies te volgen.

    De opgaven kunnen continu worden aangepast, en blijven daarom op het niveau waar het kind zich op dat moment ook bevindt.

    • Besparing van tijd als leerkracht

    Een groot bijkomend voordeel van een adaptief programma is dat de voortgang van leerlingen te allen tijde is in te zien. Tussentijdse toetsen zijn niet meer nodig. Zo bespaar je tijd met nakijken en heb je voor alle leerlingen het juiste oefenmateriaal bij de hand.

    • Beter inzicht in de voortgang en resultaten van leerlingen

    Doordat de resultaten al zijn verzameld in een leraren-dashboard, kun je simpel de vordering, inzet en eindresultaten bekijken. Ook zie je hoe leerlingen scoren ten opzichte van leeftijdsgenoten en hoe goed ze de gestelde leerdoelen beheersen.

    Lees meer in het artikel van Onderwijsland.com.

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS