Link: https://icthealth.nl/nieuws/radboudumc-krijgt-vier-nieuwe-ai-labs
Drie tips om ICT toepassingen effectief in te zetten
Categories
Tags
Deel dit artikel
Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?
Tip hier de redactieDigitale middelen kunnen een toevoeging zijn op de lessen. Zo kan het interactie vergroten, beter blijven hangen bij leerlingen en geeft variatie in de les wat leerlingen motiveert. Wanneer je digitale tools wil inzetten, hoe zorg je er dan voor dat dit een succes wordt?
Bereid je les voor
Het klinkt misschien erg logisch om je les voor te bereiden. Bij een les met digitale leermiddelen is een voorbereiding nodig met een extra focus op de ICT. Zorg dat de leerlingen duidelijke instructies hebben, ga er niet van uit dat elke leerling wel weet hoe het werkt. Zo voorkom je ook dat ze zomaar op internet gaan surfen, en in plaats daarvan doelgericht bezig gaan. Geef het lesdoel aan en zorg ervoor dat de leerlingen genoeg tijd hebben om dit te voltooien.
Weet hoe het werkt
Wat je misschien nog wel weet van je eigen jeugd, er is niets zo irritant als een leraar die zit te hannesen met de TV en het niet werkend krijgt. Zo is het ook met digitale leermiddelen. Hier zijn er nog meer factoren die mis kunnen gaan, zoals een niet werkende internet verbinding of applicaties die niet op de juiste manier werken. Dit nodigt uit tot rumoer en onrustigheid bij de leerlingen. Ook gaan lesminuten verloren.
Daarom is het van belang dat je weet hoe de applicatie werkt en je de infrastructuur onder controle hebt. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, vertrouw dan op je kwaliteit als leraar en ga verder zonder de digitale leermiddelen.
Breng afwisseling in de lessen
Er is tegenwoordig ontzettend veel in het ICT-aanbod om uit te kiezen. Varieer daarom tussen ICT-toepassingen en mogelijkheden. Probeer eens een nieuwe toepassing of website en wees niet bang om te experimenteren. Bied ook niet alle lessen aan met ICT mogelijkheden of bied een deel van de les in ICT vorm aan. Er zijn veel andere activerende werkvormen waarbij het gebruik van een digitale toepassing niet noodzakelijk is. Door deze werkmethodes te combineren, hou je de leerlingen scherp en actief.