Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
13 December 2019
Artikel delen

Leren componeren voor leerlingen en leraren

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Een van de doelen van muziekonderwijs is om de vaardigheden, kennis en houding bij te brengen die ze nodig hebben om samen en alleen muziek te beleven, uit te voeren, te begrijpen en te kunnen creëren.

    Muziek maakt een snelle ontwikkeling door, veroorzaakt door multimediale en technologische spurts. Het muziekonderwijs past zich hier op aan door gebruik te maken van muzieksoftware, componeertools en toepassingen via het digibord. Hieronder een aantal van deze tools op een rijtje.

    Music Lab

    Music lab is een overzichtelijk en gratis webpagina die het mogelijk maakt om met je klas het maken van muziek te ontdekken. Op dit moment zijn er 13 tools beschikbaar. Zo worden toonladders uitgelegd met behulp van de tool “Arpeggios”. Naast deze tool zijn er nog 12 andere tools die het klassikaal ontdekken van muziek laagdrempelig en leuk maken.

    Ableton Learning Pages

    Ableton Live wordt veel gebruikt als hulpmiddel bij muziekproducties. Het programma is ontworpen om gebruikt te worden om bij liveoptredens te componeren en te arrangeren. Voor leerlingen in het basisonderwijs heeft het bedrijf Ableton een gratis website gemaakt waar kinderen gratis de grondbeginselen van muziek maken kunnen leren. De website is verdeeld in verschillende hoofdstukken zoals beats en melodieën. Eerst wordt de theorie uitgelegd voordat een leerling zelf aan de slag kan als componist.

    ZingzOnline

    ZingzOnline is een digitale manier om muziek te leren voor groep 3 tot en met 8, en bevat korte lessen. De insteek hiervan is dat het beter is om elke dag kort muziek te maken, dan één keer in de week 45 minuten. De methode bevat meerdere thema’s zoals zingen, spelen en componeren.

    Muziekles van Méér Muziek in de Klas

    Samen met Schooltv zorgt Méér Muziek in de Klas voor een laagdrempelige manier om muzikale energizers te benaderen. De lessen kunnen worden gebruikt als korte intermezzo’s die leerlingen wakker schudden zodat ze daarna weer fris aan de slag kunnen gaan met een hernieuwde focus. Elke les heeft ene praktische lesbrief waarmee de leerkacht een complete muziekles kan geven aan zijn of haar klas. Deze lessen zijn gratis en onbeperkt beschikbaar.

     

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS