Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
4 December 2019
Artikel delen

Platformisering van het onderwijs, zijn er ook nadelen?

Categories

Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    Tegenwoordig is het geen zeldzaamheid meer, scholen die massaal werken op laptops van Google of Microsoft. De producten zijn gemakkelijk in gebruik en zijn betaalbaar, dus waarom niet? Toch schept het dure betalingsverplichtingen voor scholen.

    In het primair onderwijs heeft vooral Google een groot aandeel in de markt. José van Dijck noemde dit in 2018 al de “platformisering” van het onderwijs. Zij omschrijft een online platform als volgt: “”Een online platform is een technologische, economische en sociaal-culturele infrastructuur voor het faciliteren en organiseren van online sociaal en economisch verkeer tussen gebruikers en aanbieders, met (gebruikers)data als brandstof.”

    Platformisering houdt concreet verschillende dingen in.

    • De online diensten van tech-bedrijven als Google en Microsoft staan steeds meer in verbinding met de digitale leeromgevingen.
    • Data van leerlingen is “brandstof” voor het commerciële en digitale ecosysteem.
    • De manier waarop educatieve software-ontwikkelaars en producenten van hardware, software en ict-toepassingen naar elkaar groeien, versterkt deze ontwikkeling.

    De Chromebooks van Google vormen een goed voorbeeld. Deze apparaten worden standaard geleverd met een overvloed aan Google applicaties. Denk bijvoorbeeld aan de Chrome-browser, de Google-zoekmachine, de Gmail e-mailservice, Google Documents, cloud opslag en educatieve software als G-suite en classroom.

    Voor- en nadelen

    Een voordeel hiervan is dat deze bestaande systemen perfect met elkaar geïntegreerd zijn en er daarom maar één leverancier nodig is. Dit kan het erg aantrekkelijk maken voor scholen om hiervoor te kiezen.

    Maar aan de andere kant zijn er ook nadelen. Zo groeien de leerlingen bijvoorbeeld op in een digitale omgeving die wordt gedomineerd door Microsoft of Google. Dit komt niet ten goede van hun digitale geletterdheid.

    Dat wil niet zeggen dat het werken met hardware en software van Google en Microsoft een slechte keuze moet zijn. Zolang er maar kritisch naar gekeken wordt.

    Laat kinderen bijvoorbeeld kennis opdoen over alternatieve systemen. Ook kan de school zelf kiezen om technologische diversiteit in de systemen aan te brengen. Zo zijn er nog meer verschillende methodes die een school of leerkracht kan toepassen.

    Voor meer informatie, lees de column op www.kennisnet.nl.

     

    Tags

    Deel dit artikel

    Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

    Tip hier de redactie

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS