Tip hier de redactie
Posts
Bekijk overzicht
1 November 2023
Artikel delen

Ruimte om jezelf te ontwikkelen

Categories

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Werken met het Google platform binnen een middelbare school

Op het Corlaer College in Nijkerk maken docenten en leerlingen gebruik van Google Chromebooks en Google Workspace om het thematisch leren te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het samenwerken in groepjes, om snel feedback te kunnen geven op verwerkte lesstof of bij het ontwikkelen van lesmethodes. Hoe sluit het Google platform aan bij het onderwijs? We spraken met Rob de Groot, ICT-manager, en met Peter van Montfrans, conrector ICT en ervaringsdeskundige als docent.

 

Thematisch leren in open werkzones

Alle leraren binnen de brede middelbare school het Corlaer College zijn opgeleid als didactisch coach. De leerlingen krijgen een persoonlijke benadering en de docent helpt niet alleen met de studiestof, maar coacht en enthousiasmeert ook bij het plannen, samenwerken en zelfstandig werken. De school werkt bij verschillende vakken met thematisch leren. Dat wil zeggen dat onderwerpen en leermaterialen gegroepeerd zijn rond bepaalde thema’s. De letterlijke ruimte in de school maakt dit mede mogelijk: naast traditionele klaslokalen zijn er open zones waar leerlingen met elkaar samenwerken.

Om dit alles optimaal te kunnen ondersteunen, maakt het Corlaer College onder meer gebruik van Google Chromebooks en Google Workspace (voorheen: Google Suite), zowel voor de leerlingen als voor het personeel. De manier van werken sluit aan bij de waarden van de school: ruimte om jezelf te ontwikkelen, de wereld te kunnen ontdekken en jezelf te kunnen zijn in een veilige omgeving. Rob de Groot beheert als manager de portefeuille ICT van de school en onderhoudt het contact met Google.

Pilot met de eerste Chromebooks voor scholen

De Groot: “Veel andere scholen gebruiken tablets, maar die missen de keyboards. Dat vonden wij niet ideaal. In 2012 hoorden we van een pilot voor het testen van de eerste Google Chromebooks voor onderwijs. We haakten meteen aan en introduceerden het bij drie klassen. Vanaf dag één zagen we de voordelen. De set-up is makkelijk, het werkt simpel en we hebben weinig werk aan beheer van onze kant. Bovendien zijn het betaalbare apparaten voor de leerlingen en hun ouders.”

Peter van Montfrans is conrector ICT en docent op het Corlaer College. Bij de start van de pilot begon de school met het introduceren van Chromebooks in drie klassen. Om uit te proberen schreef Van Montfrans het begin van een sprookje voor één van de klassen. “Ik dacht: dat deel ik alvast van tevoren met de leerlingen. Toen ik de volgende dag in de les kwam, had het sprookje twee pagina’s. De leerlingen waren er al mee aan de gang gegaan. Dat was voor mij het moment om enthousiast te worden voor werken met een cloud-omgeving.”

“Tegenwoordig zijn we natuurlijk allemaal bekend met de mogelijkheden van het samenwerken in de cloud,” zegt De Groot, “maar het is mooi om dat vanaf het begin te hebben mogen meemaken. De applicaties werken gebruiksvriendelijk en intuïtief. En over het algemeen wordt er iets gedaan met de feedback en verbeterpunten die je stuurt en zie je dat dan terug in het systeem.”

In de les

Google Workspace bestaat uit verschillende tools en platforms om samenwerking en productiviteit te verbeteren, zoals Gmail, Google Meet en Google Classroom. Van Montfrans gebruikt voor zijn lessen Google Classroom. “Ik geef onder meer het vak Nederlands aan een vmbo basisklas,” vertelt hij. “Daarin behandelen we het onderwerp ‘de zakelijke brief’. Het opstellen moet aan allerlei regels voldoen en dat vinden de leerlingen best ingewikkeld. Ik maak dan op YouTube een instructievideo, bereid een opdracht voor en zet dit klaar in Classroom. Dat kunnen ze in de les gaan verwerken.”

Terwijl de leerlingen werken aan de opdracht, kan de docent al zien wat ze doen en een opmerking plaatsen. “Dat gaat heel snel, daar hoef ik niks voor te selecteren,” zegt Van Montfrans. “Ik krijg ze zo sneller op het niveau waarop ik ze graag wil hebben voor het examen. Ik moet wel zeggen: je moet natuurlijk niet alleen als docent achter je scherm zitten. Rondlopen en coachen is heel belangrijk. Maar hiermee kun je tijdens het verwerken ook al feedback geven.”

De docent ziet dat in een helder overzicht met alle namen van de leerlingen. “Je hebt meer zicht op het proces en het is ook duidelijker voor de leerlingen. Ze kunnen alles meteen toepassen. Als ze moeten samenwerken, kunnen ze met z’n drieën tegelijkertijd aan de slag. En ik kan er ook nog op toezien dat het op een vriendelijke manier gebeurt.”

 

“De set-up is makkelijk, het werkt simpel en we hebben weinig werk aan beheer”

 

Lesmethodes zelf ontwikkelen

Op het Corlaer College wordt een aantal vakken thematisch aangeboden. De lesmethodes voor die themavakken worden door de docententeams zelf ontwikkeld. “Die bieden we aan in Google Sites, een applicatie waarin je websites kunt bouwen die je vervolgens kunt integreren in Classroom,” zegt De Groot. “Je kunt vrij makkelijk materiaal aanbieden via verschillende mogelijkheden van het systeem.”

“Je kunt het onderwijs goed ordenen en ervoor zorgen dat je inhoudelijk kunt reageren en dingen kunt highlighten,” zegt Van Montfrans. “Je kunt samenwerken, presenteren, plannen. Je kunt een groepje samenstellen in een classroom. En als docent word je ook ingelicht als leerlingen iets met elkaar willen delen. Maar we kunnen natuurlijk niet alles zien wat leerlingen doen. De leerlingen kunnen zelf hun content beheren.”

Digitale geletterdheid

Ook in de onderlinge samenwerking met collega’s werkt de school met Google Workspace. Bijvoorbeeld voor het aanmaken van een teamdrive om materiaal te verzamelen, delen en te verwerken. Op deze manier werken vraagt ook om vaardigheden van het personeel. Hoe ga je daar mee om? “Digitale geletterdheid is een investering,” zegt De Groot. “Het is de verantwoordelijkheid van de school om het team te laten bekwamen. Ook in de veiligheid en hoe je digitale methodes en applicaties inzet.”

“Jongeren omarmen het,” zegt Van Montfrans, “maar gaan hun eigen weg en raken soms het overzicht kwijt. Waar sla je dingen op? Er zit veel verschil in de niveaus van digitale geletterdheid onder de leerlingen, maar ook onder de docenten. Dat is nog een opdracht voor de school. We gaan een deel van gekregen subsidie inzetten om dat te versterken bij personeel en leerlingen.”

Veilige omgeving

Binnen de school wordt het Google-platform als veilig ervaren. Alle gegevens die binnen de school worden gebruikt zijn eigendom van de school. Voor alle leerlinginformatie, dossiervorming en ontwikkelplannen gebruikt het Corlaer College een andere beveiligde, afgeschermde, interne omgeving die goed samenwerkt met het systeem van Google.

“Qua ICT-beheer zijn wij minder bezig met beheren van het hele systeem,” zegt De Groot. “In ons bestuur zit een medewerker die ook checks uitvoert over regelgeving en AVG (privacywetgeving). Daar word je als school in begeleid en daar heb je ook verantwoordelijkheid in. Daar kunnen we het met Google ook steeds kritisch over hebben.”

Van Montfrans: “Het systeem van Google werkt voor ons heel goed. Als je als school een keuze moet maken voor een nieuw systeem, kijk dan eerst naar hoe je al werkt als school en wat je visie erop is. Kies dan welk systeem bij je past. Voor ons werkt dit.”

 

Geschreven door: Marjolein Kats

 

 

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Gerelateerd

BLIJF OP DE HOOGTE VAN AL HET ONDERWIJSINNOVATIE NIEUWS